På en skola i Malmö lär man sig för livet
Att jobba i en skola är en rejäl utmaning. Idag känns det ibland som att det har gått inflation i ADHD-diagnoser. Som att alla barn numera har koncentrations- eller inlärningssvårigheter och måste ha anpassningar i skolan.
Det blir inte lätt för de lärare, elevassistenter, kuratorer och andra som jobbar inom skolan. Istället för att få ägna sig åt att lära ut, får de lära sig att hantera alla de sociala utmaningar som kommer med diagnoserna.
Fast det får man räkna med om man jobbar i skolan. Det går inte att vara så naiv att tro skolan enbart ska handla om utbildning inom de kunskapsmål som anges i läroplanen. Skolan är så mycket mer än att lära sig om vilka Sveriges kungar var eller vilken stad som är huvudstad i Tadjikistan. Det handlar om att skola barn och ungdomar till att bli vuxna och ansvarstagande individer. Som kommer att fungera i samhället.
Så mycket mer än utbildning
Man lär sig inte för skolan, man lär sig för livet. Så brukar det heta. Och det är i allra högsta grad aktuellt för en skola i Malmö i söder till en skola i Kiruna i norr. Alla som arbetar i skolan kommer att få vara med om barn som far illa hemma, som blir mobbade, som har sociala utmaningar och så vidare. Det går liksom inte att komma från bara genom att säga “vi är ansvariga för ungdomarnas utbildning, punkt slut”.
Allt det andra kommer finnas med i bilden. Alla vet det, och det måste tas med i ekvationen. Försöker du ignorera det kommer du bara att få större problem. Hur en skola tar hand om barn med diagnoser kan för övrigt vara bra att undersöka som vårdnadshavare. Varför inte göra det enkelt och börja med att kolla den här skolan: http://www.skabersjoskolan.se/skabersjoskolan/extern/