Städare som syns gör bättre jobb

22 oktober 2019
admin

Varför är städning så eftersatt? Visst kan det kännas som en utgift som bara tuggar på och tuggar på utan att något blir bättre av det. Men tanken man borde ha är att ett välstädat kontor är grunden för att personal och kunder ska trivas i lokalerna. Och att ha en professionell partner för din kontorsstädning i Stockholm är helt avgörande för detta. Att det inte bara ser, luktar och känns rent i lokaler där kunder vistas, utan även i personalrum, på toaletter och så vidare är inte helt enkelt att ordna. Det måste faktiskt vara rent i grunden för att det ska kännas äkta.

 

 

Kvalitetssäkring på städning

 

Alla städtjänstföretag har rutiner för hur olika utrymmen ska städas och hur lång tid det ska ta. De flesta har också rutiner för kvalitetskontroller, vissa ska utföras varje dag av städaren (som att skriva in tid för senaste städning på en lista) medan andra är inspektion som ibland görs tillsammans med kund och ibland mer internt på städföretaget. Allt detta är förstås bra, men vad man åstadkommer är en slags miniminivå av städning. Utöver rutiner kan det vara krav på utbildning av städaren.

 

Städning är en personlig tjänst

 

Den viktigaste faktorn är däremot personen som utför städningen. Flexibilitet och kompetens att bedöma vilken städinsats som ska göras först och tillåtas ta längst tid, alltså ger mest upplevd renhet, stöds sällan av rutiner och utbildning utan snarare av erfarenhet och förståelse för kundupplevd kvalitet hos individen. Yrkesstolthet är tyvärr inte modernt idag, men det är faktiskt det som det handlar om. För att städning ska bli riktigt bra så krävs det att kunder och arbetsgivare uppmärksammar yrkesstolthet och kompetens även i personalgrupper som man normalt inte ens ser. En städare, likt en företagsledare, som är nöjd med det jobb hen har gjort en dag har gjort ett bra jobb!

Fler nyheter